Het Belgische tijdschrift Online Retailer organiseerde op 4 juli in Brussel zijn jaarlijkse rondetafelgesprek over logistiek en e-commerce. Sander Breugelmans, vice-president market officer Prologis Benelux, was er samen met andere Belgische professionals uit de logistiek en toeleveringsketen. Stedelijke logistiek werd al snel het belangrijkste gespreksonderwerp.

Het jaarlijkse evenement biedt de mogelijkheid om te praten over logistiek in de context van de steeds groter wordende e-commerceomgeving. De 14 deelnemers, variërend van postorganisaties, e-commercespecialisten en logistiek- en vastgoedprofessionals, behandelden verschillende onderwerpen, maar de focus van de discussie lag op het belangrijkste aspect van de e-commerce logistiek: hoe gaan we om met ‘last-mile’-levering en wat is de impact op logistiek en fulfilment services.

Het belang van ‘last-mile’-levering, gecombineerd met de hoge verwachtingen van klanten om producten altijd en overal te kunnen ontvangen, is niet nieuw, maar het beïnvloedt steeds meer de bezorgingsmodi, evenals de implementatie en de organisatie van de opslag. Traditionele grote logistieke gebouwen zijn nog steeds nodig, maar de vraag naar stedelijke fulfillment wordt steeds groter.

In dit opzicht bieden de Last Touch®-faciliteiten van Prologis twee voordelen: de verbetering van servicemogelijkheden en het beheer van transportkosten. Volgens Breugelmans zijn "deze twee voordelen, samen met een fundamentele heroverweging van hoe we magazijnen organiseren, van cruciaal belang als we de consument tevreden willen houden. België is hier geen uitzondering op. Prologis ontwikkelt al Last Touch® proefprojecten in San Francisco en Seattle, en deze internationale ervaring zal de ontwikkeling van vergelijkbare concepten hier in Europa zeker ten goede komen. "

Last Touch® in combinatie met regionale distributie is de sleutel
Traditioneel legde e-commerce de nadruk op gecentraliseerde locaties die klanten over een breed geografisch gebied kunnen bedienen (maar de leveringen waren traag en duur). De activiteit is nu geconcentreerd aan de consumptiezijde van de supply chain. Specifiek onderzocht Prologis Research de recente veranderingen in e-commerce en besluit dat de vraag geconcentreerd is in twee gebieden:

  • Regionale distributie

Door de groei van regionale distributiecentra, in tegenstelling tot gecentraliseerde distributiemodellen, kunnen online retailers de voorraad veel dichter bij de eindconsument opslaan en voldoen aan de korte levertijden die hij verwacht. Daarnaast zijn retourcentra een groeiend en belangrijk onderdeel van het e-commerce ecosysteem. Hun nabijheid bij grote verbruikscentra helpt bij het managen van het transportgedeelte van omgekeerde logistiek en het sneller recirculeren van voorraden.

  • LastTouch®

Last Touch®-faciliteiten op stedelijke locaties ondersteunen de stedelijke distributie. E-commerce heeft de vraag naar deze faciliteiten aangewakkerd, waardoor een snelle e-fulfilment en tijdsgevoelige levering mogelijk is. Last Touch®-faciliteiten zijn een uitbreiding van gevestigde toeleveringsketens, die goederen naar winkelcentra en winkels brengen. Ze bieden eveneens hogere serviceniveaus door het transport te vergemakkelijken tot waar de consumenten wonen en werken. Bovendien zijn deze locaties ideaal voor lokale en kleine bedrijven, die dan dichtbij hun klanten, leveranciers en een groot aantal arbeidskrachten zijn. In een Belgische context, met korte afstanden, kunnen deze faciliteiten zeer doeltreffend zijn in grotere stedelijke omgevingen, zoals Brussel en Antwerpen.

Lees Prologis' laatste white paper. Het is het eerste uit een driedelige serie die onderzoek doet naar de nieuwste trends over consumenten en supply chain voor logistiek vastgoed.

LATEN WE BEGINNEN

Elke connectie begint met een gesprek. Ons team staat klaar om te helpen.