Sinds 2021 werkt Prologis Benelux met Real Estate & Customer Experience Teams (RECX) om ervoor te zorgen dat aan de behoeften van klanten wordt voldaan en om uitstekende service te kunnen bieden. Dankzij deze RECX-opstelling kunnen Prologis-klanten vertrouwen op geïntegreerde, cross-functionele expertise en hoogwaardige service.
Uitdaging
Terwijl de activiteiten soepel verliepen met sterke klantrelaties in beide regio's, deed zich een uitdaging voor: de Real Estate & Customer Experience Manager in België nam een andere baan aan, wat resulteerde in een vacature op een sleutelpositie. Hoe kon het team deze functie vervullen, zonder dat dit ten koste zou gaan van het optimaal blijven voldoen aan de behoefte van klanten en met aandacht voor de ambities van medewerkers?
Verandering omarmen
Hoewel deze situatie begon als een uitdaging, besefte Robin Tiktak (Real Estate & Customer Experience Lead Benelux bij Prologis) al snel dat dit juist een kans bood. “Het omarmen van verandering staat centraal bij Prologis, en dat is precies het startpunt van het besef dat deze op zichzelf staande verandering het potentieel had om dingen in beweging te zetten waar het hele team profijt van zou hebben”, zegt Tiktak. Een nieuwe aanpak begon vorm te krijgen bij Tiktak.
In plaats van te gaan voor de ‘gemakkelijke’ oplossing – extern werven – ontwikkelde hij een nieuwe teamstructuur, gebaseerd op de individuele wensen en ambities binnen het team. Tiktak: “Op basis van persoonlijke ontwikkelingsplannen en door goed te luisteren naar wat de teamleden belangrijk vinden, hebben we een nieuwe teamopstelling kunnen creëren. Hierbij werd ieders rol opnieuw bekeken en rekening gehouden met individuele groeiambities.”
Als eerste stap moest de vacature van Real Estate & Customer Experience manager binnen het Belgische team worden ingevuld. Volgens Tiktak lag er een mooie oplossing voor de hand: de Senior Real Estate & Customer Experience manager van het team Zuid-Nederland, Sandra van Deijl, was de aangewezen persoon om bij te springen en de continuïteit te borgen, waardoor klanten de best mogelijke service en expertise kregen. Ze liet echter grote schoenen achter om te vullen. Wie zou het vertrouwen kunnen krijgen om goed te presteren in deze belangrijke rol?
Tiktak: “Medewerkers het vertrouwen geven dat zij goed met hun nieuwe functie en verantwoordelijkheden om zouden gaan, was de sleutel tot het succes van de nieuwe structuur. Vooral omdat hun nieuwe rol in het begin een uitdaging voor hen zou zijn.” Freek op ’t Hoog is een goed voorbeeld om dit te illustreren. De voormalig Facility Manager werd gecoacht door Van Deijl en wilde graag doorgroeien binnen Prologis. Gezien zijn carrièredoelen bood Tiktak hem de kans om een stap verder te gaan en de functie van Van Deijl als Real Estate & Customer Experience manager in het team Zuid-Nederland op zich te nemen. De nieuwe structuur maakte promoties mogelijk en faciliteerde andere ambities, zoals parttime werken of het aanbieden van een duidelijker loopbaangroeipad, wat resulteerde in een win-winsituatie voor alle betrokkenen.
“Ik ben erg dankbaar dat Robin en Prologis mij deze kans hebben gegeven om te groeien en mij te ontwikkelen in mijn carrière. Het nauw contact houden met mijn klanten is een extra voordeel waarmee ik onze bestaande relaties kan versterken”, zegt Op ’t Hoog.
Nick van Valkenburg vult aan: “Mezelf verder ontwikkelen in de functie van Facility Manager bij het Noord-Nederlandse team is iets waar ik dankbaar voor ben, omdat ik hierdoor verder kan groeien binnen Prologis.”
Sterk leiderschap
Prologis is ervan overtuigd dat mensen de sleutel tot succes zijn. Andreas Herz, Head of People and Culture Noord-Europa bij Prologis, legt uit: “Wij geloven in de duurzame manier van werken, waarbij we ambitieuze mensen met het juiste DNA aannemen en hen een duidelijk carrièrepad bieden. Het is van cruciaal belang om gedurende hun loopbaan voortdurend te luisteren naar de wensen en ambities van medewerkers en daarnaar te handelen en veranderingen te omarmen. Ik denk dat dit één van de redenen is dat veel medewerkers langer dan gemiddeld bij Prologis blijven. De aanpak van Tiktak is een duidelijk voorbeeld van de Prologis People and Culture-filosofie, iets wat onze klanten ook waarderen omdat het de continuïteit waarborgt.”
Jessica Pilkes, Head of Operations Northern-Europe bij Prologis voegt hieraan toe: “Robin heeft geweldig werk geleverd, wat veel moed en doorzettingsvermogen vergde. Hij luisterde echt naar zijn team en vertrouwde erop dat ze zichzelf zouden ontwikkelen en hun ambities in nieuwe rollen zouden najagen. Gezien het feit dat ik ook mijn carrière binnen Prologis heb opgebouwd en ben gegroeid, kan ik me hier echt helemaal in vinden. Ook ik kreeg het vertrouwen dat ik nodig had om een stap verder te gaan. Met deze nieuwe opzet toonde hij groot leiderschap dat ik van harte aanbeveel. Hij heeft een perfect voorbeeld gegeven waarvan ik hoop dat het navolging zal krijgen binnen Prologis.”