De relatie met onze klanten is essentieel
“Als lange-termijnbelegger is de relatie met onze klanten essentieel. Logistiek vastgoed is ‘slechts’ een productiemiddel van onze klanten dat het logistieke proces ondersteunt.” Zo start Marijn van den Heuvel, Director Leasing Officer, zijn betoog over de rol van een vastgoedbelegger. Hij vervolgt: “Maar logistieke processen veranderen voortdurend en dus veranderen ook de wensen van onze klanten.” Het is daarmee Marijns uitdaging om de huisvesting van zijn klanten te optimaliseren, rekening houdend met het dynamische, logistieke proces.
Marijn is primair verantwoordelijk voor het managen van de Benelux portefeuille en tevens betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe gebouwen. Voordat hij bijna vier jaar geleden bij Prologis begon werkte hij tien jaar bij vastgoedadviseur CBRE, onder andere als technical - en als commercial property manager. Met zowel een technische als commerciële achtergrond en met bijna 15 jaar ervaring met kantoren, retail en logistiek vastgoed is Marijn een echte allrounder.
Marijn wordt nog iedere dag verrast door de complexiteit van de logistiek en de impact daarvan op het logistieke vastgoed. “Zo zien we een sterke dynamiek in logistiek vastgoed. Dat wordt nog weleens onderschat binnen de vastgoedsector. De logistieke sector is heel internationaal georiënteerd en echt meer dan alleen dozen schuiven. De effecten van de economie, zoals de groeiende uitgaven aan online winkelen, vertalen zich direct in de stijgende vraag naar geschikte logistieke ruimte.”
Kennis van techniek en kennis van logistieke processen helpen bij het verkrijgen van een optimaal resultaat voor zowel de klant en de vastgoedbelegger. Het liefst spreekt Marijn af op locatie bij de klant: “De beste manier om hun business beter te begrijpen is om de site, het gebouw en de activiteiten te zien en met verschillende personen binnen het bedrijf te spreken over hun activiteiten.”
“Prologis is bij uitstek de logistiek vastgoedbelegger met een lange termijnfocus. Daarbij is Prologis overtuigd van een parkconcept waarmee er praktisch altijd mogelijkheden zijn voor klanten om flexibel te huren, uit te breiden of zelfs binnen het park te verhuizen, ook binnen de contractstermijn. Dit biedt mij de mogelijkheid om ook met klanten een lange termijnstrategie op te zetten en klanten binnen het park met elkaar in contact te brengen om tot het beste resultaat te komen.”